Tuesday 13 August 2013

En Världsmedborgare

Fint ord det där; Världsmedborgare.
Det låter nästan högtidligt på något sätt, även på Engelska. Det är inte varje dag man hittar ord som låter lika flådiga på två av de språk som man talar flytande.
Nu låter det kanske som att jag talar flera språk än dessa flytande, men det får ligga i betraktarens öga att fritt tolka det hur man vill. För att vara helt sanningsenlig är det bara två språk.
Sen har jag såklart försökt lära mig att göra mig förstådd på alla möjliga och omöjliga tungomål, men flytet har inte riktigt infunnit sig ännu. Dels är det riktigt svårt att öva när man inte befinner sig i landet i fråga. Och så var det där med grammatiken. Förutom att vara mer eller mindre sifferblind så är jag totalt och oförbätterligt grammatiskt förståndshandikappad.
Det bet liksom aldrig på mig i skolan. Spelar ingen roll hur många ramsor jag blev ilurad. Jag lärde mig ramsorna, så långt var det inga problem, ända tills jag kom till att vart jag skulle säga verb eller ackusativ objekt och så vidare i "nånting nånting namn på saker man gör, som springa, tuta, kör".
Men jag lärde mig både läsa och skriva ändå till slut. Engelskan samma sak. Och Tyskan. 
Kan fortfarande de Tyska ramsorna för att förklara något vad det nu var....an auf hinter in neben uber unter vor swischen.
Joråsåatte.

Så därför är det lite knackigt med nya språk. Men jag försöker. Och skam den som ger sig var det någon som sade.

Annars då?
Sitter i Budapest i min flickväns lägenhet och myser. Mätt som bara den. Lagom trött. Regnet slår sådär hemtrevligt mot rutan utanför och det susar friskt i träden av den kalla vinden. Kall och kall förresten, det är väl en 21 grader ute och klockan är snart halv midnatt.
Linda sitter bredvid mig, precis som mig djupt försjunken i en dator. Tittar på en urgammal film om kommunister och jag vet inte vad. De talar Ungerska och jag fattar inte ett smack. De få ord jag kan på Ungerska har ännu inte nämnts, så jag antar att de talar om allvarliga saker.
Vi är lite stand by som en Världsmedborgare skulle ha sagt.
Efter fler samtal än jag kan räkna på en hand från kontoret i Köpenhamn om ditt, datt och annat märkligt så ser det ut som att vår semester kan få ett abrupt slut.
Kanske ska vi flyga till Köpenhamn redan imorgon, för att jobba en vecka med att testa utrustning och packa inför en plötslig produktion i Miami. Eller så kanske vi åker i övermorgon. Eller inte alls. 
Det hela hänger på att ett Ryskt produktionsbolag skall ta ett beslut, men de befinner sig just nu på Filippinerna och gör ett program. Och där verkar det vara svårt att fatta beslut. Så vi väntar, men förbereder oss samtidigt mentalt. Skulle vara lite spännande att komma till Köpenhamn ändå. 
Jag vill så gärna visa Linda det lilla jag känner till om den staden.
Och mitt i allt stand by:ande så kommer min äldre lillasyster på besök med sin sambo här i Budapest.
De landar imorgon och vi ska turista runt dem lite.
Min syster heter också Linda. Väldigt opraktiskt vissa gånger, men också ganska komiskt.

Tänkte slänga in en bild på något som kan beskriva en Världsmedborgare. Men har inte fantasi eller kreativitet nog att hitta något. Så skit samma, ni fick en massa text istället.
Och ordet Världsmedborgare skrivet fler gånger i ett inlägg än någonsin tidigare. Jag brukar kalla mig detta när folk frågar vart jag är ifrån. Antingen det eller Swexican.
Fast helst skulle jag vilja ha mitt egna land. Där skulle jag kunna vara Kung, med svärd och allt. 
Och ha semester mest hela tiden, utan att behöva bekymra mig om Danskar, Ryssar i Filippinerna.
Tänk, det skulle vara något att skriva hem om!

No comments: