Friday 13 September 2013

Att söka information

Förutom att sitta här och skriva så försöker jag leva livet på absolut bästa sätt. Njuta av stunden och allt det där.
Men det är inte alltid det är möjligt att njuta. När man sitter i turistklass på ett flyg för femtielfte gången tvärs över Atlanten och inte kan sova till exempel. En av stunderna när det är bra svårt.
Men när man däremot står i sina arbetskläder som består av flipflops och shorts och för en diskussion på knagglig spanska med en lokal snickare som skall bygga borden i ett kontrollrum man precis designat i sitt huvud är det däremot rätt kul.

Och att söka information är kul. Google är ett av mina bästa verktyg i mitt arbete, efter en lödkolv och min Leatherman.
Det är så mycket information där ute. Som man aldrig ens visste fanns, innan man hörde talas om Internet.
Så när jag inte sitter och söker för jobbets räkning så brukar det ofta dyka upp tankar om saker som jag undrar över. Hur saker fungerar. Vart man kan köpa tårtor med rosa hundar på. Hur man stavar till pittoresk. Och så vidare.
När det finns  en ledig stund och jag är lagom uttråkad lär jag mig saker. Saker jag troligtvis aldrig kommer att få nytta av. Mest för att fördriva tiden.

Jag vill egentligen inte ha något viktigt sagt med det här. Hart bara inget bättre att säga.
Just nu läser jag allmänna villkor och kundavtal för låneinstitut och bästa sättet att spara i fonder och om skalbolag i skatteparadis. Och tittar på försäljning av älgskinn.
Låter hur normalt som helst va?

Nu svämmar tvättmaskinen över och det läcker vatten över hela badrums och hallgolvet i lägenheten. Katten tittar intresserat på och det slits fram moppar i panik.
Jag tänker att det är egentligen väldigt skönt att bara lämna in sina smutsiga kläder till ett tvätteri och få tillbaka dem torra, rena och vikta. Och att det är tur att det inte är heltäckningsmatta i badrummet som i England. Det hade varit förbaskat svårt att få upp vattnet då.
Dags att moppa golv!

No comments: