Saturday 30 November 2013

Bajsgroda

I början var det en sådan där riktigt vanlig dag. Ni vet vad jag menar va?

Solen gick upp som vanligt och vi vaknade till ljudet av fallande kokosnötter och sjungande fåglar.
Kom ut i köket och startade kaffebryggaren och gick sedan tillbaka till sängen där vi låg en stund och kollade av nattens e-post.
En första cigarett i köket. En kopp kaffe och lite Facebook. Sådär som man bör starta en dag.
Pratade lite löst om julklappar och dåligt internet. Svor lite över barnen som den här gången hade lärt sig ett nytt väldigt högt och irriterande ljud, som de självklart ville skrika ut.

Morgonen övergick till sen förmiddag och lunchtid. Då kom den smygande. Huvudvärken.
Eller ja, smygande och smygande. Ibland gör den det och om man hinner uppfatta signalerna i tid så går det oftast att medicinera. Den här gången var det inte så mycket smyg faktiskt. Mer ett bakhåll. Mockasinerna av. Gömma sig bakom en buske och göra allt man kan för att se ut som en buske till, alternativt suddig bakgrund. Och sedan pang på.
Exakt så var det. Hårt och skoningslöst hade jag plötsligt fått migrän.

Detta händer lite då och då, så vi är ganska vana vid att handskas med det.
Kallt vatten på en bandana och knyta runt huvudet, riktigt hårt.
Fram med en huvudvärkstablett av modell stark.
Eventuellt en kopp kaffe svepes.
Sedan ryggläge, något mörkt och gärna svalt.

Så där låg jag och gnydde och vred mig. till slut somnade jag.
Plötsligt hör jag Linda med panik i rösten ropa från köket att jag måste komma och hjälpa fort.
Jag vaknade med ett ryck, studsade ut i köket där min kära flickvän stod beväpnad med en stekspade och en flaska insektsspray, modell: allt dör.
Hon pekade mot toaletten. Sa att det är något i toaletten, som försökte lyfta locket på toastolen. Kanske en skitstor kackerlacka eller något annat.
Heroiskt tog jag stekspaden och sprayen.
Lyfte sakta locket på toalettstolen.
Där nede satt den. Bajsbrun. Tjock.
En padda.
Min huvudvärk var borta.

Den hoppade ned på golvet och där lyckades jag fånga den. Bar den resolut ut och satte ned den på marken.
Jag vill inte ens försöka föreställa mig hur den kom in i toaletten. Eller vad den tänkte.
Linda lugnade sig. Mitt hjärta slutade picka som en hackspett.
Huvudvärken kom tillbaka.

Jag vet inte riktigt vad jag ska dra för slutsats av allt det här.
Huvudvärk är dåligt.
Kokosnötter kan ge en annan form av huvudvärk, både av att få en i huvudet men även att försöka öppna en nöt utan rätt verktyg.
Och bajsgrodor är nog ett satans yngel.



No comments: